Shimano NEXUS naafversnellingen uitgelegd.

Shimano naafversnellingen zijn al jaren de standaard op stadsfietsen en we zien ze ook veel terug op elektrische fietsen. Shimano naafversnellingen zijn namelijk onderhoudsvriendelijk, wat ze perfect maakt voor intensief gebruik met minimaal onderhoud. Van schoolfietsen tot sportieve tourfietsen, overal zien we de naafversnellingen op terug. Toch zijn er verschillen tussen de Shimano naafversnellingen onderling, wat verder gaat dan alleen het aantal versnellingen. In deze blog lichten we een aantal verschillen toe.

Shimano Nexus 5

De Shimano Nexus 5 versnellingsnaaf is het nieuwste model van Shimano. Deze naaf is speciaal ontwikkeld voor elektrische fietsen. Deze naaf heeft een veel robuustere constructie dan de oudere versnellingsnaven. Hierdoor is de naaf beter bestand tegen de trekkracht van een middenmotor, waardoor je versnellingen minder snel aan vervanging of onderhoud toe zijn. De Shimano Nexus Intern 5 is geschikt voor een zeer groot publiek. Rijd je dagelijks woon- werkverkeer of houdt je van lange tochten in het weekend? Je kunt deze naaf zowel op vlak als heuvelachtig terrein gebruiken. De Nexus 5 heeft een minder groot bereik dan de Nexus 8. Er is bewust gekozen voor grotere tandwielen, waardoor de versnelling standaard zwaarder is. E-bike gebruikers hebben namelijk geen voordeel van lichte versnellingen, omdat de motor de ondersteuning biedt bij het optrekken en de gemiddelde snelheid van een elektrische fiets hoger is. Daar is het versnellingsbereik van de Nexus 5 dan ook op afgestemd. 

Shimano Nexus 7

Shimano Nexus 7 versnellingsnaaf heeft 7 versnellingen en is de meest gebruikte versnellingsnaaf door zijn uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding. Je ziet deze naaf op veel stadfietsen, transportfietsen en op elektrische fietsen.
Wil je comfortabel fietsen naar je werk of in het weekend lekker toeren? Dan is de Nexus 7 naaf een goede keus. De versnellingsnaaf heeft een prima schakelbereik en schakelt relatief soepel. De lichtste versnelling is licht genoeg voor een viaduct of steile helling, terwijl de zwaardere versnellingen zwaar genoeg zijn voor een cruisesnelheid van circa 22 kilometer per uur. In vergelijking met de oudere Nexus 3 naaf is het schakelbereik veel groter en zijn de tussenstappen kleiner. De lichtste versnelling is lichter en de zwaarste is zwaarder. Hierdoor is de juiste versnelling snel en eenvoudig gevonden! De stappen zijn allemaal ongeveer net zo groot, waardoor het ook niet voelt alsof er een groot "gat" zit tussen twee versnellingen.

Shimano Nexus 8

De Nexus 8 is de grote broer van de Nexus 7 versnellingsnaaf en heeft 8 versnellingen. Deze naaf wordt gebruikt op elektrische fietsen, luxere stadsfietsen en sportieve fietsen met een riemaandrijving. Deze naaf heeft een veel groter bereik dan de Nexus 7. De lichtste versnelling is lichter en de zwaarste is zwaarder, terwijl de stappen tussen de versnellingen vergelijkbaar zijn. De Nexus 8 heeft een schakelbereik van 307% ten opzichte van 244% op de Nexus 7. Door de direct drive zorgt de Nexus 8 voor minder weerstand. Direct drive houdt in dat niet alle tandwielen meebewegen tijdens het trappen. Dat zorgt ervoor dat er binnen in de naaf minder wrijving ontstaat, waardoor de naaf lichter trapt. Bovendien slijten de tandwielen daardoor minder hard, wat de duurzaamheid van de Nexus 8 ten goede komt. In de vijfde versnelling loopt de naaf 1 op 1. Dat betekent dat 1 rotatie met je pedalen gelijk staat aan 1 rotatie van je wiel. Dit zorgt ervoor dat er geen trapenergie verloren gaat.  De Nexus 8 biedt minder weerstand, groter bereik, betere schakelprestaties en hogere betrouwbaarheid. Wanneer je net dat beetje extra luxe en gemak wilt is het de investering ruimschoots waard.